Till Emma och Linn.

Till Emma!
Grekisk pyttipanna (4 portioner):

1 fläskfilé (500g) strimlas i små bitar och läggs i marinad i 6 timmar.
Marinad: 1,5 dl olivolja, soja, 3 vitlöksklyftor, 1 tsk Ingefära, 1 tsk sambal oelek, salt och peppar.

1 kg klyft potatis läggs i botten av en smord långpanna.
3 strimlade paprikor i olika färger.
2 gula lökar.
(Häll filé + marinad över detta).
3 klyftade tomater
Toppa med feta ost.

In i ugnen, 200 grader i cirka 30 minuter.

Kall sås

2,5 dl turkisk yougurt/creme fraiche
satften ur ½ lime
1 vitlöksklyfta
1 påse italiens salladsmix (eller salladskrydda).

Mycket gott!

_______________________________________________

Till Linn! :)

Jag har fått ett gammalt slitet skåp av min kusin.
Jag hade tänkt fixa till det och måla det.
Skulle vilja behålla att det ser gammalt ut...
Vilken färg ska jag använda? Tänkte du är ju som bra på sånt där :)
Tacksam för svar! :)

Ha en bra dag!
Puss och kram!




Kommentarer
Postat av: Johanna

klyftpotatis, inte klyft potatis. Jag som hatar särskrivningar.

2009-12-02 @ 10:41:28
Postat av: Linn

Oj, då måste du först svara på detta

Är den målad som den är nu? Eller är den bara lackad? Eller är den helt obehandlad?

Vad menar du riktigt med att du vill ha den gammal?:)

Tack för receptet, jag har hört talas od det där receptet förr :)

2009-12-02 @ 15:13:17
URL: http://livetinorrlans.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack för det snabba svaret :) Den är målad i vitt men det är nog väldigt länge sen för träet syns på många ställen. Den har stått i ett garage så den är ganska sliten. Med gammal menar jag att jag vill behålla charmen.. jag vill inte måla den "tjockt" vit så att den ser ny ut utan hmm.. det här var inte lätt... haha... men finns det nån bra vitfärg som inte är helt täckande? hahaha.. fattar du vad jag menar?

Grekisk pytt är skitgott :)

2009-12-02 @ 17:26:45
Postat av: Linn

Humm... Då skulle jag göra så här... Slipa av den, för jag antar att du typ kan pilla lös stora flagelbitar med naglarna, eller?:)

Sen behöver du inte, om du inte vill vs, spackla till ojämnheter (blir charmigt)

Sen köpa en lackfärg, jag rekomenderar i antikvitt. Såg att dom hade Xpris på dom på coopbygg i veckan. Måla endast ett varv, så det på vissa ställen inte täcker.

Måla hela skåpen, SEN ta fram slippapper och slipa kanter och hörn för att få en sliten känsla :)

Fattaru typ? :P

2009-12-02 @ 20:53:28
URL: http://livetinorrlans.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag fattar :)! Tack för tipsen! Och jag är glad att du fattade vad jag menade... jag va inte direkt nå bra på att förklara, haha! Jag ska prova lackfärg antikvitt :) Tack tack!

2009-12-03 @ 09:44:17
Postat av: Nina

Det där lät ju smarrigt som skrutt! Du får ta å bjuda nångång;)

2009-12-07 @ 23:18:57
URL: http://ninalundmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0